Fantin-Latour

09 november 2013 09:37
Voor het eerst is in Nederland een solotentoonstelling te zien van de Franse schilder Henri Fantin-Latour (1836–1904). Twintig musea uit binnen- en buitenland werken mee om een selectie van zijn schilderijen eenmalig bijeen te brengen. Naast deze musea brengen ook particuliere verzamelaars werk van Fantin-Latour in.De tentoonstelling is te zien tot en met 30 maart 2014.
De Franse kunstschilder Henri Fantin-Latour is vooral bekend vanwege zijn portretten en bloemstukken in een realistische stijl. Met zijn stillevens van pioenrozen was hij bijzonder succesvol. Hij kreeg lessen van zijn vader Théodore en was leerling in het ‘atelier du réalisme’ van de voorman van het realisme Gustave Courbet. De stijl van Fantin-Latour werd daarnaast sterk beïnvloed door de romanticus Delacroix. Om zich te bekwamen in het schilderen kopieerde hij schilderijen van grote meesters in het Louvre: de Italiaanse renaissanceschilders Veronese en Titiaan, de Spaanse schilder Velázquez en de vroege rococoschilder Watteau. Hij bestudeerde ook de Hollandse meesters Rembrandt en Frans Hals. De jonge kunstschilder zond in 1859 vergeefs een aantal werken in voor de prestigieuze Salon, de belangrijke jaarlijkse overzichtstentoonstelling in Parijs. Twee jaar later had hij meer geluk: een aantal van zijn portretten zouden op de Salon worden getoond.

Opvallend genoeg had hij desondanks meer succes in Londen dan in Parijs. Dit was vooral te danken aan de bevriende kunstschilder James Abbott McNeil Whistler, die in Londen woonde. Whistler introduceerde hem in 1859, waardoor de Franse kunstenaar vanaf 1862 met regelmaat kon exposeren in de Royal Academy te Londen. Daarnaast was hij bevriend met Édouard Manet, een centrale figuur in periode van de overgang van het realisme naar het impressionisme. De twee kunstenaars hadden elkaar ontmoet in het Louvre. Fantin-Latour schilderde verscheidene portretten van Manet. Dat hij werd beïnvloed door het impressionisme, is bijvoorbeeld zichtbaar op het schilderij Vaas met Pioenrozen.

De penseelvoering is hierin los en de onafhankelijke verftoetsen zichtbaar, maar de kleuren zijn donkerder dan die welke de impressionisten toepassen. En de vorm van de bloemen blijft het belangrijkst voor Fantin-Latour. Zijn werk is ook nooit samen met dat van de impressionisten tentoongesteld. Fantin-Latour onderhield behalve vriendschappen met andere kunstschilders, ook nauwe contacten in het Parijse muziekcircuit, vooral met mensen die zijn liefde deelden voor de opera’s van Richard Wagner, waar hij een aantal fantasierijke schilderijen op baseerde. Werk van Fantin-Latour is in het bezit van gerenommeerde musea, zoals het Musée d’ Orsay in Parijs en in Nederland het Kröller-Müller Museum te Otterlo. Deze unieke tentoonstelling wordt onder andere gesteund door het VSBfonds, de Turing Foundation en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Share |
Beoordeling: 1 (3 beoordelingen)