Zhang Dali: Body and Soul

02 juli 2017 23:30
In de grote zaal van museum Beelden aan Zee zal deze zomer een groot overzicht te zien zijn van de karakteristieke werken van de Chinese performancekunstenaar, graffitikunstenaar en beeldhouwer Zhang Dali (Harbin, 1963). De beeldengroep van 18 beelden van naakte, gewone Chinezen, die in het fijnste marmer zijn uitgehakt, zijn voor het eerst in Europa te zien.
In het midden van de zaal staat een grote, unieke installatie, gemaakt uit een wolk van steigermateriaal. Zhang Dali is een van China’s belangrijkste beeldhouwers, die nu voor het eerst in Europa een overzichtstentoonstelling krijgt. Zhang Dali is een belangrijke figuur in de Chinese kunstwereld. De bekende kunstenaar is vooral ook een voorvechter van de menselijkheid en de compassie in het harde leven van miljoenen Chinezen. Het kunstenaarsactivisme van Zhang Dali is gericht op de emancipatie van de onderklasse in de Chinese samenleving. In een door communisme beheerst land is die aanklacht al pijnlijk; de ideologie veronderstelt immers de soevereiniteit van de arbeider. De plaatselijke autoriteiten waren niet blij met Zhang Dali’s aanklacht en hij werd daarom ook goed in de gaten gehouden of soms even opgepakt en verhoord. Tot een grote confrontatie is het gelukkig nooit gekomen.



Zhang Dali zag in de steeds sterker wordende bouwactiviteiten in grote Chinese steden een metafoor, die hij artistiek sterk kon inzetten. Oude stadswijken en historische woonblokken in Chinese metropolen werden gesloopt en moesten plaatsmaken voor kantoorkolossen en moderne snelwegen. Onteigeningsprocedures en enig respect of zelfs maar informatievoorziening voor de bewoners, die soms hals over kop hun huis moesten verlaten voor de naderende sloopkogels, ontbraken.Zhang Dali gebruikte spuitlak om zijn eigen portretcontour aan te brengen op de gebouwen, vaak ook met de belettering AK-47 (de aanduiding voor een Russische mitrailleur). Dit spiegelde de gewelddadige markeringen van de sloopbedrijven, die in een cirkel het karakter chai op de gevel spoten. Chai betekent neerhalen. Zhang Dali’s graffiti was soms de mal om met de zaag de contour uit te zagen, zodat hij een foto kon maken door de oude, te slopen muur heen, altijd met zicht op een nieuwe kantoortoren. De oude wereld werd gesloopt ten behoeve van een nieuwe. Is het verleden voorbij? Is het heden beter? In de tweede helft van de jaren negentig en in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen in 2008 werd in China bouwactiviteit opgevoerd. Op het hoogtepunt was een groep van 300 miljoen urban peasants aan het werk in de bouw, slapend in containers of in loodsen met als enige privéruimte het stapelbed. Zij reisden van stad naar stad, van klus naar klus. Zhang Dali wilde deze moderne, reizende lijfeigenen hun identiteit, hun gezicht teruggeven. Hij begon met het afgieten van hun lichaam, hun hoofd. Vervolgens heeft hij installaties gemaakt van honderd portretten op een rij tentoongesteld (100 Chinese), of een wolk van op hun kop hangende lichamen (Chinese Offspring). De lichamen zijn genummerd, ten teken van het feit dat zij niet als mens maar als een nummer worden behandeld.

Museum Beelden aan Zee . Scheveningen
t/m 8 oktober
www.beeldenaanzee.nl





Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld