Delvaux

12 januari 2018 11:28
Een dominante, beschermende moeder, een obsessie voor treinen, een rijk geïllustreerde uitgave van Reis naar het midden van de aarde van Jules Verne, een inspirerende leraar Grieks en Latijn en een aantal angstaanjagende ervaringen gaven genoeg stof voor het bijzondere en fantasierijke oeuvre van de Belgische schilder Paul Delvaux (1897-1994). De originaliteit van zijn talent viel niet alleen in de smaak van de critici, maar verschafte hem wereldwijd toegang tot belangrijke tentoonstellingen en, langs deze weg, tot collecties. Tal van openbare gebouwen en een aantal herenhuizen werden door hem gedecoreerd met grote muurschilderingen. In de Rotterdamse Kunsthal worden deze winter negentig schilderijen, tekeningen en aquarellen getoond. Een poëtisch universum. We zien een mysterieuze droomwereld, waarin het vrouwelijk lichaam, reizen, treinen, klassieke architectuur en eenzaamheid steeds terugkeren als thema.
Een dominante, beschermende moeder, een obsessie voor treinen, een rijk geïllustreerde uitgave van Reis naar het midden van de aarde van Jules Verne, een inspirerende leraar Grieks en Latijn en een aantal angstaanjagende ervaringen gaven genoeg stof voor het bijzondere en fantasierijke oeuvre van de Belgische schilder Paul Delvaux (1897-1994). De originaliteit van zijn talent viel niet alleen in de smaak van de critici, maar verschafte hem wereldwijd toegang tot belangrijke tentoonstellingen en, langs deze weg, tot collecties. Tal van openbare gebouwen en een aantal herenhuizen werden door hem gedecoreerd met grote muurschilderingen. In de Rotterdamse Kunsthal worden deze winter negentig schilderijen, tekeningen en aquarellen getoond. Een poëtisch universum. We zien een mysterieuze droomwereld, waarin het vrouwelijk lichaam, reizen, treinen, klassieke architectuur en eenzaamheid steeds terugkeren als thema. Delvaux wordt gezien als een belangrijke Belgische surrealist, al wilde hij zelf niet zo worden geclassificeerd. Hij ontwikkelde een heel eigen beeldtaal, waarin hij
elementen uit verschillende kunststromingen moeiteloos met elkaar verenigde. We zien invloeden van het werk van James Ensor, het expressionisme van Gustave de Smet en Constant Permeke en het surrealisme van René Magritte. Gefascineerd door vrouwelijk schoon en aangezet door het werk van Amedeo Modigliani schilderde Delvaux vanaf het einde van de jaren twintig vele vrouwen, raadselachtige en onbereikbare vrouwen die hun naaktheid tonen, vaak in de beslotenheid van een andere wereld. Ook trams, treinen en stations vormden
een passie, die hij had sinds zijn prilste jeugd. De diepste indruk liet het werk van Giorgio de Chirico bij hem achter: het mysterieuze van zijn verlaten straten, de klassieke architectuur en het hanteren van perspectief. Zijn bewondering voor De Chirico leidde tot steeds meer verwijzingen naar de klassieke oudheid met mythische personages, zoals Pygmalion, Venus en Penelope. Ze roepen een melancholisch en dramatisch beeld op van een voorbije antieke wereld. In de korte prijswinnende film Le Monde de Paul Delvaux (1944/45) van Henri
Storck vertelt de schilder over zijn werkwijze en thema’s. Te zien op de tentoonstelling en een aanrader.

Kunsthal . Rotterdam
t/m 25 februari
kunsthal.nl









Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld