Zomer in Zwolle

13 juli 2018 14:07
Ook deze zomer heeft de Fundatie in Zwolle een vol programma. Nog tot en met 2 september zijn de tentoonstellingszalen van het museum en die van Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe gevuld met het werk van een drietal interessante kunstenaars.


Japanse processen
Jasper Krabbé (1970) draait in zijn recente serie Japanese Paintings de conventies van de schilder kunst letterlijk om. Niet zozeer de voorstelling dan wel het schilderproces staat centraal. Voor zijn door Japanse motieven geïnspireerde serie gebruikte hij de doordruk van beeltenissen op de achterkant van onconventionele dragers als antiek linnen en gebruikt decordoek. ‘Ik wilde weg bij het verhaal en terug naar het proces. Naar het maken zelf. En daarbij de overblijfselen van eerder werk en het toeval een grote rol geven. Je gooit een dobbelsteen en weet nooit hoe hij zal rollen’, verklaart de kunstenaar. Met dunne lagen verf, vaak in pastelkleuren, brengt hij voorstellingen aan die zich niet laten opdringen. Het onbehandelde doek zuigt de verf op, waardoor de schilderijen een openheid en transparantie krijgen.



Scherpe lijnen vervagen, figuren vervormen een beetje. Soms zijn afdrukken van verpakkingsmateriaal als noppenfolie zichtbaar die als raster van een druktechniek verwijzen naar de ‘polkadots’ van Polke, Lichtenstein en Kusama. In een serie gewijd aan Maria Callas lijkt de figuur in het luchtledige te balanceren tussen abstractie en figuratie. ‘De afbeelding die als uitgangspunt diende vond ik op een cover van een vinyl plaat op een antiekmarkt. Het is voor mij een beeld vol tegenstellingen en het werd een obsessie. Een westerse vrouw die een oosterse vrouw speelt in de opera - een heel expressief medium, hier juist heel ingetogen. Ik werd getroffen door haar naar binnen gekeerde blik en houding.’ Bij Waanders verscheen het boek Jasper Krabbé, Japanese paintings.



Size does matter
Ronald A. Westerhuis (1971) maakt enorme sculpturen van roestvrij staal. Westerhuis raakte als lasser in de offshore gefascineerd door het materiaal en sindsdien maakt hij imposante sculpturen. De onverwoestbaarheid, de zware structuur en koude uitstraling van rvs lenen zich perfect voor zijn sculpturen.



Beelden van 60 meter hoog zijn eerder regel dan uitzondering. 'Het beeld zelf wordt niet beter als het groter wordt, de impact van het beeld wel', aldus Westerhuis. Door delen van het staal te polijsten creëert hij spiegelende oppervlaktes die landschap, wolkenlucht en toeschouwer onderdeel laten zijn van het werk. De kunstenaar gelooft niet in grenzen of vooropgestelde regels. In zijn ateliers in Zwolle en Shanghai ontwerpt hij ware landmarks. die worden getoond en verkocht van Shanghai tot Miami. Westerhuis is de ontwerper van het Nationaal Monument MH17 dat vorig jaar is onthuld in het herdenkingsbos bij Vijfhuizen. Bij Uitgeverij Waanders & de Kunst is een tentoonstellingscatalogus verschenen.



Fritz Klemm
De schilderijen en werken op papier van de Duitse kunstenaar Fritz Klemm (1902-1990) zijn krachtig, verstild en poëtisch. Bijzonder is de selectieve manier van waarnemen, de zoektocht naar het ideale evenwicht. De tentoonstelling volgt alle fasen van het oeuvre van Klemm. In de jaren '50 is hij professor aan de kunstacademie van Karlsruhe, waar hij ook zijn atelier heeft. Onafhankelijk van de principes van de moderne kunst in het Duitsland en Europa van die tijd creëert hij een uniek oeuvre dat niet kan worden ingedeeld bij bekende stromingen uit die tijd, zoals Zero, het Amerikaanse minimalisme of het abstracte expressionisme. Motieven haalt hij uit de directe omgeving van zijn werkruimte, zoals schildersezel, tafel en palet maar ook muren, vloer en ramen. Hij reduceert deze alledaagse motieven tot tekens.



Klemm varieert in techniek en materiaal en experimenteert met tempera, gouache, caparol, viltstift en krijt. Zoals hij verf in ontelbare lagen opbrengt en modelleert, onderzoekt hij in beeldseries dezelfde motieven. Daarin wisselt hij van standpunt en locatie, bijvoorbeeld als hij in 1954 verhuist naar een ander atelier waar hij uitzicht heeft op het Hardtwald en hij vensters met bosmotieven maakt. In 1968 betrekt hij zijn derde atelier in slot Scheibenhardt, waar een lichter kleurenpalet ontstaat. In zijn late schilderijen raakt de figuratie steeds verder op de achtergrond en komt de uitdrukking van het gebruikte materiaal vrijwel op zichzelf te staan. Het maken van collages is een logische volgende stap. Op hoge leeftijd wordt Fritz Klemm geëerd als een belangrijk representant van de ‘post-minimalistische’ kunst in Duitsland. Pas in 1973 - de kunstenaar is dan 70 jaar oud - krijgt hij een eerste solotentoonstelling. Een eerste retrospectieve volgt in 1976 in het Ulmer Museum, de tweede bij de Badische Kunstverein Karlsruhe in 1985. Grote jubileumtentoonstellingen in 1992 en 2000, die hij zelf niet meer meemaakte, bezorgden hem internationale bekendheid.


Museum de Fundatie . Zwolle
Kasteel het Nijenhuis . Heino/Wijhe
t/m 2 september
museumdefundatie.nl
Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld