Zadkine aan zee

08 oktober 2018 11:26
Met de tentoonstelling Zadkine aan Zee geeft het Scheveningse Museum Beelden aan Zee met ruim honderd werken een overzicht van het oeuvre van Ossip Zadkine. Deze Parijse 'meester van het modernisme' veranderde samen met collega-kunstenaars als Picasso, Brancusi en Lipchitz voorgoed het gezicht van de westerse beeldhouwkunst. Speciale aandacht is er voor Zadkine’s innige band met Nederland, waar zijn verzamelaars en opdrachtgevers vaak ook zijn vrienden waren.
Ossip Zadkine (1888-1967) werd geboren in Vitebsk in Wit-Rusland en vestigde zich in 1910 in Parijs. Daar leerde hij de moderne kunst kennen, waaraan hij vanaf 1911 zelf een bijdrage ging leveren met primitivistische sculpturen in steen en hout. Onder invloed van het kubisme ontwikkelde hij begin jaren twintig een geheel eigen stijl, die gedurende de jaren dertig steeds dynamischer en barokker werd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef Zadkine in ballingschap in de Verenigde Staten, waar zijn reputatie alleen maar groeide. Zijn expressieve beelden van na 1945 laten de veerkracht zien waarmee hij aan de nieuwe idealen van het Europa van de wederopbouw een unieke en dwingende vorm wist te geven.



Zadkine is vooral bekend van het oorlogsmonument De Verwoeste Stad in het centrum van Rotterdam. Het beeld werd in 1953 op Plein 1940, aan de Leuvehaven, geplaatst. Zadkine maakte het beeld naar aanleiding van het bombardement op Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een figuur zonder hart dat wanhopig de handen naar de hemel heft, als symbool voor het moment dat de stad voorgoed haar historisch hart verloor.



Zadkine was een eigenzinnige kunstenaar, met een heldere persoonlijke visie, waarin de onlosmakelijke band tussen mens en natuur centraal staat. Hij vertolkte daarmee de rol van Orpheus, de mythologische dichter die met zijn kunst het kwaad in de wereld op afstand wist te houden. Precies die betekenis kende Zadkine, die twee wereldoorlogen meemaakte, ook aan zijn eigen kunst toe. De tentoonstelling in Beelden aan Zee legt voor het eerst de focus op deze ideologische motivatie van de beeldhouwer. 'Zadkine was iemand die geloofde in de oerkracht van de natuur. Hij wilde daarom materialen als hout en steen tot leven wekken. Die scheppende kracht van de natuur typeert hem het meest,' aldus artistiek directeur Emma van Proosdij.

Museum Beelden aan Zee . Scheveningen
6 oktober t/m 3 maart
beeldenaanzee.nl




La Sainte famille, 1912-1913




Tête de femme, 1922




La Belle Servante, 1926




Daphné, 1958




Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld