Wayne Thiebaud

13 oktober 2018 17:22
In de tuin van Museum Voorlinden staat deze hele zomer al een pop-up coffee corner waar vrolijke taartjes worden geserveerd. Goed idee, want bij het zien van alle schilderijen van taarten, ijsjes en hotdogs krijg je trek. De Amerikaan Wayne Thiebaud (1920, Mesa, Arizona) is er beroemd mee geworden. De carrière van de invloedrijke en in Amerika populaire kunstenaar omvat inmiddels zeventig jaar, want op zijn 97ste schildert Thiebaud nog dagelijks. Museum Voorlinden toont tot en met 28 oktober in dit eerste Europese retrospectief bijna zestig werken uit 1961 tot nu.


Wayne Thiebaud in zijn atelier in de jaren '80


Niet alleen taart, ijsjes en kleurrijk fruit als bananen en meloen maar ook schoenen, lippenstiften en zonnebrillen spelen hoofdrollen. Naast deze verlokkelijke objecten tref je Hopper-achtige mensfiguren, portretten en vervreemdende landschappen rond Sacramento, waar Thiebaud het grootste deel van zijn leven woont en werkt. Ze vertonen verrassende perspectieven en afsnedes in het kleurgebruik van de taartjes. Op het eerste gezicht zou je Thiebaud tot de popart rekenen - de stroming die opkwam in de beginjaren van zijn carrière -, maar waar de popartkunstenaars putten uit massamedia, schildert Thiebaud merkloze waar, op basis van de herinnering aan zijn eigen ervaringen. In nostalgie vertelde hij over zijn baantje als bakkersknecht: ‘Ik herinner me de manier waarop het buffet werd verlicht waar de taartjes in werden gezet, opgesteld in rijen. Die kleine optocht van afzonderlijke elementen heb ik altijd poëtisch gevonden’. Niet een kritiek op de consumptiemaatschappij maar een geometrische verkenning drijft hem. Alle figuren in zijn schilderijen zijn varianten op de cirkel, vierkant en driehoek. Een realist noemt hij zich ook niet. Sterker nog, zijn aanvankelijke ambitie lag bij het abstract expressionisme. De verfstreek van De Kooning boeide hem. Als stagiair werkte Thiebaud op de animatieafdeling van Walt Disney studios. Van 1939 tot 1949 deed hij commercieel werk als cartoonist en illustrator, maar koos tegen zijn veertigste voor een carrière als schilder. Ook is hij steeds actief geweest als docent. Thiebaud is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Warhol met zijn mechanische, grafische stijl, een echte schilder die eerder in de traditie staat van moderne meesters als Hopper en Cézanne. Daarnaast heeft Thiebaud grote bewondering voor oude meesters als Vermeer en Vélazquez. De pasteuze klodders verf met de zorgvuldig behouden contouren en schaduwen maken de geschilderde lekkernijen van tastbaar. De schilder noemt zijn techniek ook wel object transference: het overbrengen van het object. Thiebaud is bijna een beeldhouwer, of misschien wel patissier van de allerlekkerste schilderkunst.

Museum Voorlinden . Wassenaar
t/m 28 oktober
voorlinden.nl




Bakery case, 1996




Five seated figures, 1965




Black Shoes, 2018




Y River, 1998




Girl with icecream cone, 1963




Confections, 1962
Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld