Het Boijmans presenteert zijn voorjaarstentoonstellingen

08 februari 2018 19:47
Museum Boijmans Van Beuningen opent voor iedereen de deuren! Zaterdag 10 februari vieren we de opening van zes nieuwe tentoonstellingen met gratis toegang voor alle bezoekers. Bekijk 'De Toren van Babel' door Japanse ogen, zie kunstwerken die groter zijn dan jijzelf, verdwijn in een kleurrijke installatie, maak kennis met mensen in de kampen in de Europese grensgebieden, verwonder je over de perfecte eenvoud en kijk naar schilderijen die zijn wat ze zijn.



BABEL - Oude meesters terug uit Japan
De toren van Babel en negentig andere zeer bijzondere topstukken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waren onlangs te zien in Tokio en Osaka, Japan. Het is de eerste keer dat in Japan zo’n rijke expositie van de vroegste Nederlandse kunst te zien was. Dezelfde selectie is tot en met 21 mei in Museum Boijmans Van Beuningen te zien.



Joost Conijn - Good evening to the people living in the camp
Op een oud vliegveld bewaakt door militairen, kruipt Joost Conijn door een gat in het hek. Er kunnen geen vliegtuigen meer opstijgen, op en langs de landingsbaan leven mensen in rafelige witte tenten. Conijn gaat op zoek naar de mensen waarover hij zoveel leest in de krant. Hij wil ze ontmoeten, om te zien wie ze zijn. Hij filmt hen, volgt geen hoofdpersoon, lijkt ook niet geïnteresseerd in een klaagzang. T/m 7 mei



Sensory Spaces 13 - Anne Hardy
Sensory Spaces is de titel van een reeks solotentoonstellingen in de Willem van der Vorm Galerij, de gratis toegankelijke tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor iedere editie wordt één kunstenaar gevraagd om de eigenschappen van de ruimte op een verrassende manier naar zijn hand te zetten. Voor de dertiende editie van de Sensory Spaces reeks, presenteert de Britse kunstenaar Anne Hardy een site-specifiek FIELD werk. Anne Hardy maakt grootschalige installaties waarin objecten, licht, kleur en geluid samenkomen en een eigen leven lijken te leiden. Ze nodigt bezoekers uit deze 'voelende ruimte' te betreden en te ervaren hoe het werk om hen heen langzaam verandert. Dingen kunnen wel echt en herkenbaar lijken, maar alles voelt nét een beetje anders. T/m 27 mei



Kunst van formaat
Zo’n 50 werken met formaat XL zijn vanaf 10 februari tot en met 29 april 2018 te zien in de Bodon zaal van Museum Boijmans Van Beuningen. Gastconservator Carel Blotkamp maakte een gevarieerde selectie uit de allergrootste werken van het museum voor de tentoonstelling ‘Kunst van formaat - De collectie XL vanaf de jaren vijftig’. Te zien zijn onder andere Driftwood circle van Richard Long, Notung van Anselm Kiefer en D’red Dwarf, B’lack Hole, 2010 van Jim Shaw. De enorme werken, soms wel 5 meter hoog en 6 meter breed, zijn gemaakt vanaf de jaren vijftig. Vanwege het grote formaat worden ze weinig vertoond en konden ze geen plek krijgen in ‘De collectie als tijdmachine’. Daar komt nu verandering in.



Tomas Rajlich
Tot en met 27 mei toont Museum Boijmans Van Beuningen werk van de Tsjechisch-Nederlandse kunstenaar Tomas Rajlich. Deze tentoonstelling biedt een ongekende ervaring van licht, ruimte en kleur. Aan de hand van een aantal grote monumentale schilderijen, die hij in langdurig bruikleen gaf aan het museum, laat Rajlich opnieuw nadenken over wat verstaan wordt onder schilderkunst. De schilderkunst is begin jaren zeventig doodverklaard. Het is de kunstenaar Tomas Rajlich (1940) die zich hier tegen verzet en de schilderkunst weet te doen herleven. Hij doet dit door het schilderen zelf als onderwerp te nemen. In 1975 behoort Rajlich tot één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de fundamentele schilderkunst: een verzamelnaam voor werken waarin idee en materiaal samen vallen. Rajlich beschouwt zichzelf nog steeds als een fundamentele schilder, en tot op de dag van vandaag blijft hij zich als zodanig onophoudelijk ontwikkelen.



Geert Lap - Perfecte eenvoud
Geert Lap (Venlo 24 december 1951 - Amsterdam 26 april 2017) volgt zijn opleiding grotendeels aan de Rietveld Academie in Amsterdam onder leiding van de keramist Jan van der Vaart. Hij studeert af met de gerenommeerde keramisten Babs Haenen, Barbara Nanning en Irene Vonck. Hoewel elke keramist zijn eigen pad volgt, is het werk van Lap niet in een trend of tijdsgeest te plaatsen en neemt het een bijzondere plek in de keramiekgeschiedenis in. Zijn werk straalt een ongekende sereniteit, eenvoud en harmonie uit. In zijn werk streeft hij een uitzonderlijke perfectie na. De vorm die hij in gedachten heeft, moet precies zo uitgevoerd worden. Het resultaat telt en niets wordt aan het toeval overgelaten. In het werk van Lap versterkt de juiste kleur de vorm. In zijn streven naar perfectie ontwikkelt hij een eigen vocabulaire taal en kleursysteem. Het werk kleurendriehoek, te zien in de tentoonstelling, is dan ook een van zijn belangrijkste werk uit zijn oeuvre. Tot en met 13 januari 2019.









Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld