TEFAF Maastricht 2018 10 Highlights

10 maart 2018 14:07
De internationale kunstbeurs TEFAF Maastricht verwelkomt jaarlijks museumconservatoren en kunstverzamelaars van over de hele wereld. Ze zijn op zoek naar zeldzame werken van de hoogste kwaliteit. De 31ste editie is nu geopend voor het publiek. De beurs der superlatieven laat zich moeilijk vatten in tien hoogtepunten. Tableau zet de eerste tien opmerkelijke kunstwerken op een rij. To be continued...
TEFAF 2018 in 10 highlights



1. De astronomische ‘Bulgari Clock’ (1637-1639) die te zien is bij Galerie J. Kugel (stand 200) is een van de hoogtepunten in de sectie antiek. Dit barokke meesterwerk is een ‘gesamtwerk’ van een ivoorsnijder, een klokkenmaker en diverse goudsmeden uit Augsburg. De klok was ooit eigendom van de familie Rothschild en Constantino Bulgari (1889-1973) van het gelijknamige juweliershuis.




2. Oogbedriegertjes zijn bij Kunsthandel P. de Boer (stand 342) in een nieuwe dimensie geplaatst. De volledige achtermuur van de stand biedt een en al kijkplezier bij het onderscheiden van 18de-eeuwse trompe-l’oeil schilderijen zoals het Quoadlibet toegeschreven aan Gabriel Gresley (1712-1756) en de tastbare interpretaties van de achter een rood lint gestoken speelkaarten, vogelveer, prenten en schaar.



3. Van de met name in theater- en muziekkringen bekende Brit Patrick Proctor (1936-2003), is bij Christopher Kingzett Fine Arts (stand 701) een portret in aquarel van de Amerikaanse gitarist en singer-songwriter Jimi Hendrix uit 1973 te vinden. Het is een postuum werk, en toont de virtuoos met legendarisch 'dromerige' blik.




4. De monumentale bibliotheek met metalen lamp bij Demisch Danant (stand 610) trekt veel bezoekers. Het wandmeubel van walnoot, eik, palmhout en brons werd in 1958 ontworpen door André Renou en Jean-Pierre Génisset en in hetzelfde jaar bekroond op de wereldtentoonstelling van Brussel waar ook het Atomium voor het eerst te zien was.




5. Bij Galerie Donald Ellis (stand 128) is een indrukwekkende serie Kachina-poppen te zien. Het inheemse Amerikaanse Pueblovolk kende deze figuren bovennatuurlijke krachten toe. Het bonte gezelschap op TEFAF is vervaardigd tussen circa 1900 en 1920 door de Hopi in Arizona en de Zuni in New Mexico.



6. Patrick Derom Gallery (stand 449) heeft een heuse solotentoonstelling besteedt aan de Belgische kunstenaar Pol Bury (1922-2005) en tevens een mooie publicatie over de surrealist gemaakt. Bewegende reliëfs, sculpturen en schilderijen zijn er te zien. En verderop in de Design sectie van de beurs biedt Didier LTD sierraden aan van de kunstenaar.




7. Hollands topontwerper en kunstenaar Hella Jongerius is op TEFAF bij galerie kreo (stand 614) vertegenwoordigd met een muurvullend werk van gevlochten papier uit de serie van dagtijden. 7:30 PM EVENING intrigeert met een wilde kleurenwervel die afsteekt tegen de verder zwarte, rafelige achtergrond.




8. Bij Lowell Libson & Jonny Yarker LTD (stand 343) trekt het in 1776 geschilderde portret van Elizabeth Rolleston en haar zoon Samuel door Sir Joshua Reynolds (1723-1792) de aandacht. Naast de tot de opdrachtgever terug te volgen herkomst en de bijzonder goede conditie van het doek, valt het het schilderij op door de prachtig verbeelde liefdevolle uitdrukking van moeder en kind.




9. Fotografiespecialist Johannes Faber (stand 726) brengt een prachtige zilvergelatinedruk uit 1952 van Brassaï (1899-1984). De foto toont een intiem moment van Henri Matisse met een naaktmodel, vastgelegd in 1938 in een studio in Parijs. Lydia Delectorskaya was de laatste muze van Matisse en een goede vriend tot zijn dood in 1954.




10. TEFAF Showcase biedt een platform voor relatief jonge galeriehouders om hun collecties aan een internationaal koperspubliek te tonen. Het rituele gewicht uit Bactrië (eind 3de tot begin 2de millennium voor Christus) dat Kalos Gallery (stand 3) biedt heeft de vorm van een handtas. Het ruim 12 kilo zware stuk is gemaakt van fraai gekleurd marmer en daarmee een zeldzaamheid.

10 t/m 18 maart
MECC Maastricht
tefaf.com


tekst: Jeanette Gerritsma en Denise Hermanns

Share |
Dit artikel is nog niet beoordeeld